fredag 17. april 2009

påsken 09

da kommer det. innlegget som vi alle har ventet på! tulla. men jeg skal i alle fall skrive igjen, for nå er det lenge siden sist!

jeg har hatt påskeferie. en herlig påskeferie med håndball, blåmerker, gråting, latter, masse folk, sol, solbrente ben, turister, palmer og sand mellom tærne. noe helt annet enn jeg forbinder med påskeferie i alle fall, da jeg tenker påskekyllinger, snø, appelsin og hyttetur. men jeg sier ikke nei takk til ferier som den her!

Først, den 4 april, lørdag, møtte jeg opp i Leca klokka 9 om morran. der var det en hel haug med Cale-folk, og da snakker jeg om sånn 200 folk. vi ble putta inn i noen enorme busser som skulle ta oss hele den "lange" veien ned til Seixal, som er i andre enden av Portugal. 3 timer på veien, 1 time stopp.


Det var masse masse styr med å få all bagasjen inn i bussene, og det tok oss over en time å få alt ordnet, før vi kunne dra. Før jeg hadde kommet meg inn i bussen, var bussen full. så da ble det bestemt at vi 5 jentene som dro fra laget mitt, skulle kjøre i bil med mammaen til ei jente på laget. men så kom cristophe og sa det enda var en plass igjen, så da fikk jeg beskjed om å sette meg inn i bussen. bussen var jo, som jeg sa, full, minus den ene plassen som var til meg. så da måtte jeg fint sette meg på den plassen, selvom det betydde at jeg satt midt mellom alle de 12 årige guttene på 12års laget. haha det var kos! jeg fikk meg noen nye venner, og en gutt som sa han ikke kunne leve uten meg, og spurte om han kunne få bli med meg hjem til Norge når jeg drar. søtt :)
på bussen skjedde det ikke mye, vi sov, sang, skravla og ja, dere vet hva man gjør på bussturer :)

I seixal sov vi på en skole, som alltid på turneringer. greia som var ny for meg, er at her tar du bare med deg sovepose og pute, madrasser ordner skolen med. så alle sov på madrasser, sånne som vi har i senga. tavla ble skribla ned av CALE og andre ting, og masse norske ord. de ville nemlig lære norske ord en kveld, så da lekte jeg lærer :) Vi hadde Lidl rett over andre siden av veien, så der handla vi godteri, potetgull, sjokolade og alt det usunne tullet der, som er så godt.
søndagen ble tilbrakt med å se på kamper bare, mer eller mindre. som jeg skrev før i ett innlegg, kunne vi ikke spille, siden det ikke var andre lag påmeldt. men på søndagskvelden kom cristophe inn og sa at vi juniorene kunne få spille med juvenis, laget som er ett år mindre enn oss. så på mandag spilte vi kamp. den første og siste kampen på den turneringen. vi fikk nemlig ikke lov til å spille mer, det ble mye styr med det her. vi dro til ny kamp, og var klare til å spille. varma opp og så kom dommeren og sa vi ikke fikk lov alikvel. så da måtte vi gå i dusjen, og se på fra benken. det var jo egentlig greit, vi visste at vi ikke fikk spille, sånn i utgangspunktet. men herrigud, når de først sier vi får lov, og så etterpå sier vi ikke får lov, æsj da blir vi sinte.

Uansett, Cale Juvenis vant alle kampene sine, så da vant dem sin klasse :) og da sier vi juniorene at vi vant vi også, siden vi var med på å spille den ene kampen, haha :] resten av turneringen så vi bare på kamper, var sosiale og hadde det morsomt. Båten Anna var sangen som gikk om igjen og om igjen under hele turneringen, portugisere er gale.

På onsdag var det tid for å dra oppover igjen for de andre, og jeg skulle til Lisboa for å sove hos en vennefamilie av faren min. jeg ble kjørt med bil til Lisboa, og der møtte jeg familien jeg skulle være hos. de bodde i Sintra, en halvtimes tid fra Lisboa. det var en utrolig koselig familie, med 2 jenter på 13 og 16. de bodde i et minihus, men et superkoselig hus, og vi skralva og lo hele kvelden. på torsdag dro vi inn til Lisboa med tog, og der gikk vi rundt og kikka hele dagen, spiste lunsj på en kinarestaurant, og kjøpte bøker på fnac. jeg kjøpte min første bok på engelsk, twilight boka nr 2, siden jeg ikke har lest alle enda. det var rart for utrolig lett det er å lese engelske bøker nå. det hadde jeg aldri trodd :p det tok meg 4 dager å lese ut boka, så genial serie twilight er! I lisboa så vi også på et sånt gateshow, der det var en tryllemann. jeg skjønner enda ikke åssen han gjorde alle de greiene han gjorde, herrigud. når vi kom hjem til huset, satte vi oss ned og så på the notebook 2 ganger. verdens fineste film :)

på fredag kom familien min ned til oss, og vi spiste lunsj i huset til vennefamilien. klokka fire satte vi oss i bilen, og klokka 6 var vi framme på Algarve - Albufeira! det blåste og var ikke akkurat supervarmt, men uansett, det var sol, turister og det var fint! vi gikk en tur for å se oss rundt, ta bilder og kjenne på vannet.




etterpå så vi på papegøyeshow inne på hotellet! det var kult :) jeg hadde en papegøye på skulderen tilogmed! papegøyene sykla, plasserte ting på riktig plass, og gjorde masse rart.

sååå neste dag var det: stå opp, dra på stranda, sole seg, bade, lese, spise lunsj, stranda, sole seg, bade, lese, hjem, dusje, spise middag, ut! :D haha kort fortalt.
tidlig på dagen var det litt skyete og endel vind, men det var fortsatt supervarmt og deilig. det var engelskmenn overalt, noen danser og resten portugisere eller spanjoler. jeg ble selvfølgelig solbrent, jeg glemte å smøre baksiden av bena. jeg var rød som en hummer, og det gjorde vondt å sitte med bena bøyd. hurra for at jeg alltid klarer å gjøre sånt! jeg ble også halvrød på resten av kroppen, selv med solfaktor 50+. heldigvis har det blitt brunt nå, for det er ikke veldig fint å være rød :) jeg var ute med kaylamin og familien hennes en kveld også, og vi sang karaoke! har jeg aldri gjort før, fytti rakkern så skummelt haha! vi sang its raining men, for det er en sånn sang alle kan :p haha. algarve har supermange utesteder, i alle fall der vi var! digg :)




så, på veien hjem på mandag, stoppa vi i en safaripark, eller dyrehage!! :D haha det var gøy! vi kjørte rundt i sånn tog midt mellom alle dyra! de hadde sebraer, struts, sjiraffer, kameler, tigre, aper, fugler, kenguruer, hester, geiter og masse andre greier. HURRA :D vi kjørte rafting og faren min ble kliss klass blaut!





eselet ble min nye bestevenn :)

nå må jeg stikke, skal til Silvia :) i morra skal vi spille paintball, jeg gleder meg!

1 kommentar:

Cecilie Larsen sa...

Høres ut som om du har hatt en fiiin påske! Kjempe fine bilder av deg da =) Og et supersøtt esel haha :D
Savner deg veldig masse, og er veldig glad i deg =)
Mange klemmer fra Cecilie