søndag 24. mai 2009

utveksling

for en stund siden fikk jeg spørsmal om jeg kunne skrive ett innlegg til kommende utvekslingsstudenter som skal til Portugal, og nå tror jeg at jeg skal få det til :)


~ ikke lag deg for store forventninger!
når du skal på et utvekslingsår, er det viktig å ikke ha for store forhåpninger til hvordan året ditt skal bli. det gjorde jeg, og da blir du lett skuffa. du skal faktisk "bare" leve livet ditt, bare at det er hos en annen familie, nye folk, et nytt land og du må lære deg et helt nytt språk, noe som er krevende og hardt noen ganger. prøv å tenk minst mulig på hvordan du tror det kommer til å bli, selvom du har informasjon om familie, sted og skole. såklart, det er lov med litt forhåpninger til deg selv, om året, ting og tang, men ikke tror alt skal bli som du tenker deg.

~ øv deg på spraket!
jo mer du kan av språket for du drar, jo lettere blir det. jeg visste helt fra lenge for jul at jeg skulle til portugal, og hadde derfor haugevis av tid til å øve meg på gloser, jobbe med språket, for jeg dro ned hit i september. jeg brukte ikke den lange tiden jeg hadde, og kom ned hit og kunne ikke mye. da ble det vanskelig, og jeg snakka mye engelsk i starten. hadde jeg vært smart, og brukt tiden for jeg dro, kunne jeg vært bedre nå, men gjort er gjort. forbered deg, kjøp deg ordbøker og pugg. skal du til portugal, kjøp deg en verbbok, siden de har tusenvis av verb her, og alt bøyes etter jeg, du, ha, hun, vi, dere de og det der.
jo mer du kan, jo lettere blir det

~ ikke glem at du skal gå på skolen
jeg tror folk hjemme glemmer at man skal gå på skole. jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har fatt spørsmålet: hvor brun er du blitt nå? det er ingen ferie vi er på, jeg kan ikke ligge på stranda hver eneste dag. jada, det er fint vær her, men vi er på skolen og gjør andre ting. skolen kan nok være en stor utfording i starten. ikke bare er du alene, men du skjønner nok mer eller mindre ingenting den første tiden. hør på i timene, du skal finne ut senere at det hjelper masse bare å høre på språket. ta ting som det kommer, bruk den tiden du trenger, ikke bry deg om at andre folk snakker kjempebra og du ikke. skjønner du noen ord, jobb videre med setningene, prøv å forstå. ha med deg ordboka på skolen, såklart.


når det gjelder venner, så er portugisere et veldigt åpent folk, så det er som regel ikke noe problem, sa lenger du ikke setter deg for deg selv med telefon eller ipod. snakk med folk! ikke var redd for å snakke med folk du ikke kjenner, de fleste er bare supernysgjerrige på hvordan ting er i norge og sånt, så det går fint.
bli heller ikke lei deg om du føler at folk plutselig slutter å snakke med deg. i starten vil du alltid være veldig spennende, men etter en stund dabber det av, og det er ikke alle som fortsetter å holde kontakten. men snakk! vær frempå. bli med på det du kan, og ikke var sjenert :) gi av deg selv, og du skal se at du får tilbake :)
hvis du er heldig å komme til et sted der det er en sport du kan bli med på, ikke si at "jammen jeg kan da ikke spille fotball jeg", bli med! sport er supersosialt, og det gir deg garantert opplevelser og venner for livet. ikke bare får du deg venner utenfor skolen, men du får også noe å gjøre på fritiden, noe som kan gjøre dagene kortere.

~ fester
her i portugal er festlivet et helt annet enn hjemme i norge, i alle fall enn der jeg bor. det er mange mange utesteder, og det er masse folk, hver gang, og alt er billigere enn hjemme.


~ pakketips
1. pakk med deg litt av hvert, til alt slags vær. ikke pakk med deg bare sommerklær, det er kaldt her i Portugal også
2. tenk at du skal bo i et annet land et helt år, det er derfor ikke noe stress om du ikke har med deg alle klærne dine, du kan faktisk kjøpe klær her også
3. om du skal ha engelsk her i portugal, ta med deg en portugisisk-norsk ordbok
4. ta med deg bilder av familien din og venner, som du kan vise til verstfamilie og venner, og etterpå henge på veggen
5. om jeg kommer på mer, skriver jeg det ned :)

~ vanskelige stunder
et utvekslingsår vil alltid inneholde noen vanskelige stunder. dager da alt bare er kjedelig og grått, og du helst vil hjem til mamma. det kan være vanskelig, men når du er oppi en slik stund, prøv å ikke ring hjem hele tiden. mammas eller pappas stemme kan bare gjøre det mer vanskelig noen ganger, når hjemlengselen legger seg oppå alt det andre kjedelige.
er du sint, går det ann å ta seg en joggetur, eller bare en tur ut for å tenke, puste og være alene. skrive i en bok, skrive ned ting er også en bra idè. sånn får du "tatt vekk" tankene littegrann, jeg lover deg at det hjelper. trening, som jeg sa, hjelper også :)

1 kommentar:

Anne Guro sa...

Tusen takk Hanna :) Supersnilt av deg!
Er så greit å lese, gjør det litt lettere :)
Grugler meg til tusen ! :P